Yoga lessen

Wat houdt het in?

Hoe ziet een yogales eruit?

 

Elke yogales begint met een ademhalingsoefening of meditatie. Daarna volgt er een aantal houdingen. In de Yin yogalessen zullen dit minder houdingen zijn dan bij Power (yang) yoga lessen. Dit komt omdat de houdingen bij Yin yogalessen langer worden aangehouden. De les wordt altijd afgesloten met een eindontspanning, waar je de tijd krijgt om te voelen wat de yogales voor je heeft gedaan.

Yin yoga

 

Dit is een rustige variant van yoga, waar het omarmen van de rust de uitdaging is. De houdingen worden twee tot vijf minuten aangehouden, waarbij je je spieren zo veel mogelijk ontspannen houdt. Op die manier werk je in op je bindweefsel: pezen, ligamenten en de vliezen die je organen en spieren omvatten. Tijdens Yin yoga ga je opzoek naar een fijne stretch voor jouw unieke lichaam. Zoek je grens op en accepteer die. Je gebruikt je lichaam niet om in de houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lichaam te voelen. Wanneer dit je interesse heeft, kan er ook specifiek ingewerkt worden op meridianen/chakra’s.

 

Yin yoga brengt je vele voordelen:

  • Vermindert spanning en verlicht klachten in je (onder)rug, benen en heupen.
  • Je hele lichaam wordt soepeler.
  • Versterkt gewrichten en bindweefsel.
  • Zorgt voor hydratatie, stimuleert de productie van hyaluronzuur en vertraagt het verouderingsproces.
  • Verbetert het functioneren van organen.
  • Brengt je rust, ruimte en ontspanning.
  • Het leert je met aandacht aanwezig te zijn in het nu.

Yin Yang yoga

 

Beide deze vorm van yoga worden yin en yang (power) yoga gecombineerd. Het ene deel van les zal bestaan uit een serie Yin houdingen, het andere deel van de les uit een serie Yang houdingen. Welk deel als eerst aan bod hangt volledig af van wat de voorkeur heeft. Wil je bijvoorbeeld energiek verder met de dag, dan is het een goed idee om de les met Yang houdingen af te sluiten. Wanneer je yoga in de avond doet, is het bijvoorbeeld fijn om met ontspannen Yin houdingen af te sluiten.

Tevens is het zo dat een Yin yoga les niet volledig Yin is en een Yang yoga les niet volledig Yang. In beide lessen zullen Yin en Yang onderdelen aan bod komen. Op die manier blijven de lessen aangenaam en gevarieerd.

Power en Vinyasa yoga

 

Power yoga is een krachtige vorm van yoga waarin verschillende soorten oefeningen binnen de Yoga gecombineerd worden. Deze stijl van yoga past bij mensen die houden graag bezig zijn met sport en hun lichaam, en minder met het geestelijke gedeelte van yoga. Omdat we tijdens Power yoga de spieren elke keer op een andere manier gebruiken, worden de spieren geprikkeld om sterker en flexibeler te worden.

Vinyasa yoga, ook wel bekend als ‘flow yoga’, lijkt op power yoga. Het verschil is dat de houdingen hier vloeiender in elkaar over lopen, waardoor het meer lijkt op een dans op het ritme van de adem.

Power en Vinyasa yoga brengen je vele voordelen:

  • Meer energie.
  • Minder stress.
  • Bouwt spierkracht op.
  • Maakt het hele lichaam soepel.
  • Verbetert je houding.
  • Verbetert de doorbloeding in je lichaam.
  • Stimuleert de spijsvertering.
  • Leert hoe je je ademhaling in kunt zetten om om te gaan met spanning, stress en weerstand

 

 

Daarnaast is het belangrijk te weten dat deelname aan de yogalessen altijd op eigen risico is. Het spreekt voor zich dat ik mijn uiterste best doe de lessen zo veilig en prettig mogelijk te laten verlopen, maar ik kan niet voelen wat jij voelt. Daarom is het belangrijk te luisteren naar de signalen van je lijf en daarnaar te handelen. Je mag jezelf best uitdagen, maar ga nooit over je grenzen.